Avui costa d’imaginar-ho, però al cor de l’Eixample, entre la Gran Via, la Rambla Catalunya, Diputació i Balmes, hi va circular un tren a cel obert. Es tracta del ferrocarril de Barcelona a Molins de Rei, inaugurat el 1855 i conegut popularment com el tren de Martorell.
La fotografia, datada cap al 1873 i presa des del carrer Balmes, mostra perfectament aquesta situació insòlita: la via travessava literalment pel mig d’una illa de cases, just en un moment en què l’Eixample encara s’estava urbanitzant.
En verd, hi veiem la finca del número 24 de la Rambla Catalunya, un edifici que encara existeix —tot i que remuntat— i que avui allotja l’Hotel Ònix.
En vermell, l’edifici i el pas del tren al carrer Diputació 250, tocant a la rambla Catalunya.
En groc, l’edifici actual que ocupa el mateix solar.
En blau, el punt exacte per on passava la via.
Aquest tren, que unia Barcelona amb l’interior a través del Llobregat, tallava illes i dificultava la consolidació de l’Eixample. Igual que al carrer Aragó, on anys més tard es va construir la trinxera ferroviària, la presència del ferrocarril marcava el ritme de la vida urbana i condicionava el creixement de la ciutat.
Amb el temps, les vies van desaparèixer i les illes es van urbanitzar completament. Però aquesta imatge de 1873 ens recorda que l’Eixample no va néixer de cop, sinó que va ser un espai en transformació on fins i tot un tren podia circular pel mig de les cases.
Font de la foto: Barcelona Coleccionismo.
Agraïments a Enric Comas i Alfred Puig.
Carrer Diputació 250, tocant a la Rambla Catalunya.
![]() |
Carrer Diputació 250, tocant a la Rambla Catalunya. |
Rambla Catalunya, 24.
Diputació, 250. Tocant a rambla de Catalunya.