Via Laietana: la gran reforma que transformà Barcelona

Obres a la Gran Via A, l'actual Via Laietana, vistes des del Carrer del Consulat. (1910)
Autor: Frederic Ballell Maymí. (AMB)


La Via Laietana és avui una de les grans artèries de Barcelona, connectant el Eixample (des de la plaça Urquinaona) amb el Port i la Barceloneta, i separant els barris de Sant Pere i el Born. Però darrere del carrer actual hi ha una història de projectes urbanístics, expropiacions i transformacions que van sacsejar la ciutat a principis del segle XX.

Origen i context històric

El traçat de la Via Laietana uneix l'Eixample amb el Port, passant pel lloc on antigament arribava l’aigua del mar, a l’alçada de la plaça de Correus i l’antiga plaça d'Antonio López.

Al segle XIX, l’espai al voltant va acollir un mercat de subhastes sota els arcs, coneguts com els Arcs dels Encants, que originà una xarxa de carrerons i passatges fins a la porta de Junqueres.

El projecte inicial formava part del Pla Cerdà i es concebia com “La Gran Via A”, amb l’objectiu de connectar el Eixample amb el port.

La primera gran reforma: el carrer Bilbao

El primer tram de la futura Via Laietana es va inaugurar el 3 de maig de 1874 amb el nom de carrer Bilbao, en homenatge a la ciutat basca que havia resistit l’assetjament carlista.

Per obrir aquest primer tram, es va haver de enderrocar el convent de Santa Maria de Junqueras, traslladant la seva església i claustre a la carrer Aragó (església de la Concepció), conservant així una de les joies gòtiques de Barcelona.

El traçat incloïa la Riera de Sant Joan, on es trobaven els edificis més importants de l’època, i carrers com Graciamat, Avellana i Santo Crist de la Tapineria i altres.

Les expropiacions i la resistència ciutadana

La construcció de la Via Laietana implicava destruir 300 edificis, unes 2.199 cases, molts palauets i afectar 2.500 famílies i unes 10.000 persones.

Els veïns i els intel·lectuals protestaren contra la destrucció del teixit urbà antic, considerant innecessària l’apertura d’una “trista” via.

La franja d’obertura tenia 80 metres d’ample i uns 900 metres de llarg, amb 40 metres de calçada i voreres, i 20 metres a cada costat per als nous edificis.

Reactivació del projecte i legislació

L’arquitecte Àngel Josep Baixeras va impulsar la reforma a finals del segle XIX, presentant diversos projectes fins a la seva aprovació definitiva el 1895.

Per poder expropiar i desallotjar els habitants, es va modificar la Llei d’Expropiació Forçosa el 1879 i posteriorment el 1904, facilitant l’inici ràpid dels enderrocs i construccions.

Construcció i arquitectes

L’obra es va realitzar en tres fases entre 1908 i 1913:

- 1908-1909: del Port a la plaça del Àngel, a càrrec de Lluís Domènech i Montaner.

- 1909-1911: de la plaça del Àngel a Sant Pere Més Baix, a càrrec de Josep Puig i Cadafalch.

- 1911-1913: de Sant Pere Més Baix a la plaça Jonqueres, a càrrec de Ferran Romeu i Ribot.

La inauguració del començament de les obres es va fer el 10 de març de 1908, amb presència d’Alfons XIII, el president del govern Antonio Maura, l’alcalde Domènec Joan Sanllehy i altres autoritats.

Impacte de la Via Laietana

La Via Laietana va transformar radicalment la Ciutat Vella, obrint un eix rectilini i ampli, amb edificis modernistes i noucentistes.

Va connectar el Eixample amb el Port, facilitant el trànsit i el desenvolupament econòmic.

Malgrat les controvèrsies, la via és avui una arteria central i un testimoni de la modernització de Barcelona.

Fonts consultades
- Viquipèdia: Via Laietana
- Arxius històrics de Barcelona, Centre de Documentació Històrica de Barcelona
- Publicacions sobre urbanisme i arquitectura a Barcelona (segle XIX-XX)


Carrer Consolat i plaça de Sant Sebastià. (1908) Font: Barcelona Coleccionismo.

Carrer Bilbao. (1922)  Font: Barcelona Coleccionismo.

Plaça Jonqueres, a l'esquerra carrer Arcs de Jonqueres, a la dreta carrer Comtal, des del carrer Bilbao. (1908) Autor: Narcís Cuyàs. (AFB)

Riera de Sant Joan. (1908) Autor: Josep Pons Escrigas. (AMB)

Plaça de l'Oli. (1908) Autor: Josep Pons Escrigas. (AFB)

Vista del tram final de la Riera de Sant Joan; a l'esquerra, el carrer Graciamat i a la dreta, el carrer Sant Crist de la Tapineria. (1908) Autor: Francesc Brunet i Recasens. (ANC)

Carrer Avellana des de la Riera de Sant Joan. (1908)
Autor desconegut. (AMB)

Acte inaugural de les obres de la Reforma de la Via Laietana en el qual simbòlicament es va fer caure la primera pedra de la casa del carrer Ample 71, que és on comença la Via Laietana. L'acte fou presenciat pel rei acompanyat del president del govern, l'alcalde de Barcelona i altres autoritats. (10.03.1908) Autor desconegut. (AMB)