El funicular efímer de l’Exposició de 1929


Funicular de l'Exposició de 1929.
El seu recorregut anava de l'avinguda de la Tècnica (actualment avinguda de la Guàrdia Urbana) fins al Palau Nacional. La seva construcció va ser dirigida per l’enginyer Santiago Rubió i Tudurí. Va ser desmantellat un cop acabada l’Exposició. Col·lecció Roisin.

Funicular de l'Exposició de 1929. Autor: Pérez de Rozas (Arxiu família Rubió)


Entre la vegetació que envolta el Palau Nacional de Montjuïc encara es poden reconèixer les restes d’un transport oblidat: el funicular de l’Exposició Internacional de 1929.

Va ser inaugurat a finals de 1928 i només va funcionar el temps que va durar el certamen. Amb un recorregut de poc més d’un centenar de metres, servia per salvar el desnivell entre la part baixa de la muntanya —a tocar de la confluència del carrer Guàrdia Urbana amb el passeig de Santa Madrona— i l’esplanada del Palau Nacional.

Avui encara s’hi poden intuir vestigis: l’embocadura inferior, alguns trams d’escales, la gran rampa de formigó que s’enfila entre els arbres i el pont en arc que permetia accedir a la terminal superior. Allà hi havia un edifici circular coronat per una cúpula, visible en fotografies de l’època.

Tot i el seu desmantellament, el funicular no es va perdre del tot: va ser traslladat a Núria, on va donar servei fins a mitjans dels anys vuitanta com a accés a l’antic Hotel Puigmal. Finalment, en estat molt deteriorat i amb poc ús, la Generalitat en va ordenar la retirada.

Avui, els seus vestigis a Montjuïc són un testimoni silenciós d’aquelles infraestructures efímeres que van marcar la gran Exposició que va transformar Barcelona.

Font consultada: Xavi Casinos. La Vanguardia. 20 d'agost de 2015.



Vagons de funicular a la muntanya de Montjuïc. (1928-1929) Autor: Gabriel Casas i Galobardes. (ANC)

A l'esquerra de les escales es veu perfectament l'espai que ocupava el funicular.