Barcelona ha estat font d’inspiració per a molts artistes, que van immortalitzar amb dibuixos i pintures la ciutat antiga. Figures com Rigalt, Alsamora, Parcerisa i alguns altres deixaren un valuós testimoni d’una Barcelona desapareguda.
A principis del segle XX, abans de l’obertura de la Via Laietana, l’Ajuntament va impulsar un concurs perquè els artistes retratessin racons condemnats a desaparèixer. Entre ells, destacaren Dionís Baixeras, amb carbons plens d’atmosfera, i Alexandre Cardunets, la personalitat artística del qual brillà en el dibuix urbà. És especialment conegut per una sèrie de vistes d’antics carrers de Barcelona, avui desapareguts, que atorguen a la seva obra un gran valor documental.
Les seves creacions connecten els barcelonins amb la història medieval i marítima de la ciutat, i recorden que, malgrat la transformació constant, l’esperit de Barcelona encara viu en les pedres i places antigues, que conviden a estimar i preservar el seu llegat.
Font consultada:
- Barcelona Atracción. Revista núm. 127. Novembre de 1921.
- Barcelona atracción. Revista núm. 152. Gener de 1924.
- Arxiu Municipal de Barcelona. AMB.
- Autor dibuixos: Alexandre Cardunets i Cazorla.
.JPG) |
| Davant la façana principal de l'església del Pi, de la qual només es veu un dels prismes que serveix de base a una de les torretes inacabades, apareix encerclat l'arbre que dona nom al barri i tres vehicles aparcats. A l'esquerra un edifici de quatre plantes on hi ha instal·lat l'hotel "Restaurant Jardin" i una farmàcia a la planta baixa. Al fons edifici amb grans balconades de ferro forjat. Entre la plaça del Pi i de Sant Josep Oriol, a la cantonada, quiosc de begudes. (1934) |
.JPG) |
| Fira de pessebres a la baixada de Santa Clara. Destaca a l'esquerra una senzilla casa de planta baixa, entresol i quatre pisos amb balcons de ferro forjat i balconada a l'angle; a la dreta el Palau del Lloctinent, edifici de quatre plantes i baixos, construït com a residència dels lloctinents, encara que mai cap l'habità. L'edifici fou construït al segle XVI però amb elements gòtics a la façana. (1933) |
.JPG) |
| Jardí del Palau Moja de Barcelona, desaparegut l'any 1934, darrera del qual es pot veure part de la galeria de grans columnes corínties construïda per Antoni Rovira i Trias l'any 1856. Aquesta galeria quedava separada del palau per aquest jardí. El dibuix representa el jardí amb una palmera al centre i un arbre de grans dimensions que amaga part d'aquesta construcció. |
.JPG) |
| Plaça de Sant Josep Oriol amb un imponent plàtan al centre de la composició i una font de ferro rematada amb un fanal de quatre braços a l'esquerra. Nombroses persones circulen per la plaça. Dos vehicles. Dos carros estan aturats al cantó de l'arbre. (1934) |
.JPG) |
| Font gòtica de tres cares construïda a la plaça de Sant Just, fent angle amb els carrers Lledó i Palma de Sant Just. Fou construïda en honor de Joan Fivaller descobridor fortuït d'una mina d'aigua a la serra de Collserola, que es feu canalitzar cap a la ciutat per pal·liar-ne l'escassetat d'aigua. A la façana principal tres carasses aboquen l'aigua a una pica. En una reforma del segle XIX s'afegí, a la part superior del conjunt, una balustrada de terra cuita. (1934) |
.JPG) |
| Arc apuntat, perpendicular a la façana, sobre el que descansa l'estructura del porxo d'un edifici de la Plaça de Sant Agustí Vell. A la planta baixa de l'edifici, enretirada rera el porxo, hi ha una fonda amb taules i cadires i, una parada de venda de peix o altres productes. (1923) |
.jpg) |
| Fira de Santa Llúcia a les escales de la Catedral. Destaca per l'elegant decoració renaixentista de la façana la casa del gremi dels sabaters, reconstruïda a la plaça de Sant Felip Neri. (1933) |
.jpg) |
| Plaça Nova i carrer de la Palla. (1933) |
.jpg) |
| Porta al passeig del Born de l'església de Santa Maria del Mar. (1934) |
.jpg) |
| Portal de Santa Madrona. Una de les dues portes de la muralla del tercer recinte de la ciutat, oberta en una torre i amb un pont d'accès sobre el fossat. (1925-1927) |