El funicular del Tibidabo: més d’un segle d’història

Funicular ascendent amb l'observatori Fabra a la dreta i, al fons, la ciutat de Barcelona. En primer terme, parcialment un anunci publicitari. (1903) Autor desconegut. (AMB)


A finals d’octubre de 1901 es va inaugurar el funicular del Tibidabo, una infraestructura clau que va facilitar l’accés a la muntanya i al seu parc d’atraccions. Per arribar-hi, es va posar en funcionament també el pintoresc Tramvia Blau, encara avui molt estimat pels barcelonins, tot i que resta pendent de tornar al servei.

El recorregut del funicular, d’uns 1.180 metres, comptava amb dos cotxes que es creuaven a la meitat del trajecte, en un punt on la via es desdoblava. Les primeres unitats, fabricades a Barcelona, eren de color ocre i més endavant es van repintar de blau fosc amb detalls blancs. Cada vehicle podia transportar fins a 80 persones, amb compartiments de diferent categoria: la classe preferent, més còmoda i amb seients folrats de vellut, i la general. El preu del bitllet anava d’1,50 a 2 pessetes, depenent de la modalitat.

Les obres havien començat l’any 1900 i al cap de poc més d’un any ja es feien les primeres proves. La inauguració oficial, el 29 d’octubre de 1901, va reunir autoritats i personalitats de l’època. El cardenal Casañas va beneir la instal·lació i va destacar la convivència entre religió i ciència. Tot i algun incident protocol·lari, l’endemà el funicular ja va obrir al públic i, més d’un segle després, continua en funcionament.

Font consultada: Lluís Permanyer. La Vanguardia. (11 de maig de 2023)


Imatge del tramvia ascendint cap a la plaça de l'estació de Funicular que portava al cim del Tibidabo.
A la dreta, el funicular. (1917-1920) Autor desconegut. (AMB)